Meld&Herstel app

-
Eenvoudig en snel gebreken in de buitenruimte melden

Van Bel&Herstel naar Meld&Herstel

Bewoners signaleren snel de problemen in hun eigen wijk. Sinds 2013 kunnen gebreken in de openbare ruimte gemeld worden via de Bel&Herstel app. De afgelopen jaren heeft de gemeente Nijmegen veel feedback verzameld en was het tijd voor een grondige update.

Door goed te luisteren naar de gebruikers werd snel duidelijk welke functionaliteiten ontbraken. Zo was er sterk de behoefte om de voortgang van een melding te kunnen volgen, meerdere foto’s toe te voegen en eenvoudig thuis een melding te versturen in plaats van onderweg.

Klant:

Gemeente Nijmegen

Diensten:

Api integraties, Mobiele app, Onderhoud

Techniek:

Swift, Java

Uitdaging

De gemeente Nijmegen vindt het belangrijk om bewoners te voorzien van een veilige en schone openbare ruimte. Wanneer een bewoner een gebrek opmerkt moet het dan ook zo eenvoudig mogelijk zijn om dit aan de gemeente te melden. Het informeren van de melder over de voortgang staat ook bovenaan in de lijst van functionele eisen. Een tweeweg koppeling met het nieuwe meldsysteem is daarvoor vereist.

Voortgang volgen

Eenvoudig

Betrouwbaar

Oplossing

De aangeleverde functionele eisen hebben we vertaald naar user stories en uitgewerkt naar een wireframe van alle schermen. Op deze manier had de klant al een goed beeld over de werking van de applicatie voordat we begonnen aan de eerste sprint. Daarnaast werd het voor beide partijen ook meteen duidelijk dat een native app ontwikkeling voor de meeste toegevoegde waarde zou zorgen. Vervolgens zijn we de wireframe gaan uitwerken tot daadwerkelijke designs waarbij het huisstijlhandboek van de gemeente Nijmegen als leidraad werd gebruikt.

Door te werken met de Scrum methodiek leverden we iedere twee weken een nieuwe versie op. Iedere versie werd intensief getest door de klant. Dit zorgde ervoor dat we bugs snel konden verhelpen en het project bijgestuurd werd door de product owner. Na een ontwikkelperiode van drie maanden waren die iOS en Android app klaar voor een testpanel van 200 gebruikers. Het panel gebruikte de app gedurende twee weken. De resultaten van de test waren zeer positief en dat zorgde ervoor dat we enkel nog een paar kleine puntjes op de i moesten zetten. In oktober 2017 is de Meld&Herstel app in productie genomen.

De belangrijkste resultaten:

  • Binnen drie klikken een melding maken;
  • Afname telefoontjes, de melder volgt nu de voortgang in de app;
  • De native iOS en Android app zorgt voor een snelle en betrouwbare gebruikerservaring;
  • Verhoogde burgertevredenheid.

Wil je meer weten over dit project?

Bel of mail Michel, hij vertelt je graag meer.

Michel Lenaerts

Michel Lenaerts

Oprichter & webdeveloper